شنبه, 6 مرداد 1403

موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور

  • ساعت : ۱۵:۲۲
  • تاريخ :
     ۱۴۰۲/۰۹/۱۲ 
جلسه هم اندیشی و اتخاذ تصمیم و برنامه‌ریزی در حوزه ترویج و آموزش بهره‌برداران برای مدیریت بیماری‌های ویروسی
بررسی وضعیت عوامل خسارت‌زای محصولات فلفل و گوجه‌فرنگی به ویژه بیماری‌های ویروسی

به گزارش روابط عمومی موسسه، جلسه هم اندیشی و اتخاذ تصمیم و برنامه‌ریزی در حوزه ترویج و آموزش بهره‌برداران برای مدیریت بیماری‌های ویروسی با حضور رضا پور رحیم رئیس بخش تحقیقات ویروس‌شناسی، محمدجواد ارده عضو هیات علمی بخش تحقیقات حشره‌شناسی، غلامرضا گل‌محمدی عضو هیات علمی بخش تحقیقات حشره‌شناسی، مدیران و کارشناسان حفظ نباتات در آذرماه سال جاری برگزار شد.

رضا پوررحیم رئیس بخش تحقیقات ویروس‌شناسی به معرفی بیماری‌های ویروسی پیچیدگی زرد برگ گوجه فرنگیcurl virus  Tomato Yellow Leaf و پیچیدگی برگ فلفل Chili leaf curl virus  پرداخت. وی بیان کرد: بیماری ویروسی روگوز گوجه فرنگی به عنوان مهم‌ترین عامل تهدیدکننده تولید گوجه‌فرنگی در دنیا مطرح می‌باشد.

وی به عامل بیماری ویروس چروکیدگی قهوه‌ای میوه گوجه‌فرنگی (Tomato brown rugose fruit virus, ToBRFV) که از اعضای جنس توباموویروس در تیره Virgaviridae است اشاره کرد و گفت: ویروس چروکیدگی قهوه‌ای میوه گوجه‌فرنگی  ToBRFV یکی از ویروس‌های نوظهور در چند سال اخیر در گوجه فرنگی و فلفل است، که به عنوان یک تهدید جدی برای کشت گوجه فرنگی و فلفل به شمار می‌آید.

در این جلسه رضا پوررحیم به مناطق انتشار، پراکنش جغرافیایی در ایران، دامنه میزبانی، میزبان‌های طبیعی، میزبان‌های آزمایشی، نشانه‌های بیماری روی برگ، ساقه، دمگل و کاسبرگ و میوه اشاره کرد. ایشان افزود: در فلفل دلمه‌ای علائم بیماری کاملا متغیر بوده و بستگی به شرایط محیطی و رقم میزبان و همچنین سویه ویروس دارد و گاهی اوقات بدشکلی و چروکیدگی میوه نیز مشاهده شده است.

رئیس بخش تحقیقات ویروس‌شناسی موسسه در ادامه گزارشی از کلیه تحقیقات انجام شده در خصوص بیماری ToBRFV ارائه کرد و در خصوص بررسی مقاومت به ToBRFV، روش‌های تشخیص، روش‌های انتقال و اپیدمیولوژی(روگوز)، مدیریت بیماری، رعایت بهداشت گلخانه، مواد ضدعفونی کننده سطوح و ابزارآلات(روگوز) به نکات مهمی اشاره کرد.

رضا پوررحیم پیشنهاد کرد: با توجه به بذرزاد بودن ویروس چروکیدگی قهوه‌ای میوه گوجه‌فرنگی صدور گواهی سلامت بسیار ضروری می‌باشد. با توجه به انتقال نشاهای گوجه فرنگی و فلفل از استانی به استان‌های دیگر، رعایت قرنطینه و صدور گواهی سلامت برای نشاهای تولیدی مورد تاکید می‌باشد. اقامات پیشگیرانه رایج مانند حذف گیاهان و بقایای آلوده و ضدعفونی ابزارآلات و گلخانه‌ها و رعایت تناوب زراعی باعث کند شدن روند آلودگی و انتشار آن ‌می‌شود.

عضو هیات علمی بخش تحقیقات حشره‌شناسی موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور با اشاره به افزایش جمعیت سفید بالک‌ها در گلخانه‌ها و پیوسته شدن این موضوع اشاره کرد و افزود: بهتر است پیوستگی بین مزرعه به گلخانه با ایجاد فاصله درست قطع کنیم. وی همچنین در ادامه گفت: کنترل آفت سفیدبالک گوجه‌فرنگی با استفاده از یک آفت‌کش‌ که منجر به حذف آفت شود همانند کشور مراکش توصیه می‌شود. تولید نشاء سالم و کاهش هزینه‌های‌ تولید برای کشاورزان با در نظر گرفتن یک سوبسید برای کشاورزان از جمله پیشنهادات محمد جواد ارده بود.

غلامرضا گل محمدی در پایان جلسه به نکات مهم و ارزشمندی اشاره کرد و گفت: با توجه به تحقیقات انجام شده در موسسه در خصوص بیماریهای ویروسی گوجه فرنگی، آنچه مهم است بذر و نشاء سالم است که به دست کشاورز و بهره‌بردار برسد. ایشان همچنین افزود: مدیریت صحیح آفت سفیدبالک روی گوجه فرنگی اهمیت بیشتری نسبت به موضوع آفت‌کش دارد. وی همچنین گفت: آموزش و ترویج بهره‌برداران را جدی گرفته شود و در الویت کاری قرار گیرد.

عضو هیات علمی بخش تحقیقات حشره‌شناسی موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور به بیان کاربرد آفت‌کش‌های زیستی پرداخت و گفت: با توجه به اینکه آفت‌کش‌های زیستی در دنیا حدود 50 تا 60  درصد جمعیت آفات را کنترل می‌کنند و استفاده از اینگونه آفت‌کش‌ها در جمعیت‌های بالای آفت توصیه نمی‌شود. لذا در صورت توصیه به بهره‌بردار گفته شود در زمانی که جمعیت آفت کم است استفاده شود.

 

1.jpg

2.jpg

3.jpg

 

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها