سه‌شنبه, 1 آبان 1403

موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور

  • ساعت : ۱۲:۳۱
  • تاريخ :
     ۱۴۰۲/۱۱/۳۰ 
برگزاری وبینار آموزشی؛
تشخیص و مدیریت بیماری‌های مهم قارچ خوراكی
با توجه به اهمیت پرورش و تولید قارچ های خوراکی، عضو هیات علمی موسسه تحقیقات گیاه پزشکی به معرفی روش های تشخیص و مدیریت بیماری های مهم در قارچ خوراکی پرداخت.

به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات گیاه‌ پزشکی کشور، وبینار آموزشی «تشخیص و مدیریت بیماری‌های مهم قارچ خوراکی» با تدریس حسین خباز جلفایی عضو هیات ‌علمی بخش تحقیقات بیماری‌ های گیاهی در سطح ملی برگزار شد.

خباز با توجه به اهمیت پرورش قارچ خوراکی و کشت آن به صورت متراکم و انبوه گفت: قارچ خوراکی در برابر عوامل بیماری ‌زای متعدد از جمله قارچ‌ ها، باکتری‌ ها، نماتدها و ویروس‌ ها حساس است، لذا برای موفقیت پرورش آن تشخیص و مدیریت بیماری‌ های این محصول (مثل حباب خشک، حباب تر، پوسیدگی قهوه ‌ای و ...) ضروری است.

عضو هیات ‌علمی موسسه افزود: نخستین گام در مدیریت بیماری‌ های قارچ خوراکی، تهیه کمپوست بذر زنی شده و خاک پوششی با کیفیت و استریل است. آشنایی علمی و عملی با کلیه مراحل پرورش قارچ خوراکی و نیز فراهم کردن شرایط محیطی مناسب در سالن پرورش دو گام مهم بعدی برای موفقیت مهار بیمارگرها و خسارت ناشی از آنهاست.

وی از حشرات به ویژه مگس ها و کنه‌ ها به عنوان عوامل مهم شیوع و خسارت بیماری ‌ها در سالن پرورش قارچ خوراکی یاد کرد و گفت: حشرات و کنه ‌ها جذب قارچ‌ های بیمار شده و باعث انتقال عوامل بیماری ‌زا از قارچ ‌های بیمار به قارچ‌ های سالم می ‌شوند. بنابراین مدیریت مؤثر حشرات و کنه‌ها نه تنها از خسارت مستقیم این موجودات به ریسه‌ها، ساقه و کلاهک‌های قارچ خوراکی جلوگیری می‌کند بلکه مانع انتقال عوامل بیماری‌زا به قسمت‌های مختلف بستر درسالن پرورش می‌شود.

وی توصیه مصرف مواد و سموم شیمیایی خطرناک (اعم از قارچ‌کش وحشره کش) توسط افراد ناآگاه را یکی از مشکلات جدی در تولید قارچ خوراکی سالم برشمرد و تاکید کرد، این امر نه تنها موجب کنترل بیماری ‌ها در حد قابل قبول نمی شود، بلکه موجب آسیب جدی به رشد و نمو قارچ خوراکی و مقاوم شدن عوامل بیماری‌زا به سموم مصرفی نیز می‌شود. به این ترتیب علی‌رغم بالا رفتن هزینه‌های تولید، محصول با کمیت و کیفیت مورد انتظار تولید نخواهد شد.

جهت دریافت اخبار در کانال ایتای موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور کلیک نمایید

جهت دریافت اخبار در کانال ایتای سازمان تات کلیک نمایید

 

 

 

 

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها