سه‌شنبه, 1 آبان 1403

موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور

  • ساعت : ۱۰:۲۵
  • تاريخ :
     ۱۴۰۳/۰۴/۱۶ 
توسط عضو هیات علمی موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور برگزار شد:
روز انتقال یافته‌های تحقیقاتی بیماری‌های ویروسی گندم، ذرت و برنج
با توجه به اهمیت ذرت، برنج و گندم به عنوان سه محصول زراعی مهم در جهان، محمود معصومی عضو هیات علمی بخش تحقیقات ویروس‌های گیاهی راههای تشخیص و مدیریت بیماری‌های ویروسی گندم، ذرت و برنج را برای کشاورزان، بهره برداران و کارشناسان استان کهکیلویه و بویراحمد تشریح کرد

به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور، برنامه روز انتقال یافته­‌های تحقیقاتی «تشخیص و مدیریت بیماریهای ویروسی گندم، ذرت و برنج» با تدریس محمود معصومی عضو هیات علمی بخش تحقیقات ویروس‌های گیاهی برای کشاورزان، بهره برداران و کارشناسان در استان کهکیلویه و بویراحمد برگزار شد.

 معصومی در این سخنرانی اشاره کرد: گندم به بيش از 40 ويروس گياهي مختلف آلوده می‌شود که در کشور ما تاكنون تعدادی از این ویروس‌ها گزارش شده‌اند ولی تنها ویروس كوتولگي زرد جو  و غلات، ويروس موزائيك رگه‌اي گندم، ويروس موزائيك زرد نواري جو از مهمترین ویروسهای زیان­بار روی گندم محسوب می‌شوند.

معصومی بیان کرد که بطور کلی اکثر ویروس‌های مهم گندم با تاخیر در کشت پاییزه بطوریکه به عملکرد و فیزیولوژی گیاه آسیبی وارد نشود، کنترل می‌شوند. همچنین  در مورد ویروس‌هایی که با ناقلین با رابطه پایا منتقل می‌شوند مانند زنجرک و شته بهتر است در زمان کشت بذور گندم با سمومی مانند گاچو ضدعفونی شوند.

عضو هیات علمی موسسه افزود: ویروس‌ها از عوامل مهم بیماریزا در برنج هستند. کنترل آنها مستلزم شناخت کامل این عوامل است. در ایران برخی از ویروس‌های برنج مانند موزائیك ایرانی ذرت، کوتولگی گال سیاه برنج و جیالوم برنج تاکنون شناخته شده‌اند، از نظر علایم، ویروس موزائیك ایرانی ذرت با ظهور نقاط و خطوط موازی کلروتیك و قهوه‌ای روی رگبرگ‌های برگ و غالف، ویروس کوتولگی گال سیاه برنج به صورت گال‌های ریز قهوه‌ای روی رگبرگ‌ها و جیالوم به صورت زردی و نارنجی شدن برگ که از نوک برگ شروع می‌شود، شناخته می‌شوند. دو ویروس اول با زنجرک و ویروس جیالوم برنج با شته‌ها منتقل می‌شوند. این ویروس‌ها در نبود برنج در طول زمستان روی علف‌های هرز و در بدن ناقل می‌مانند و در بهار توسط ناقلین به برنج منتقل می‌شوند. بر این اساس کنترل ناقل، نقش اصلی را در مدیریت این بیماری‌ها دارد. تاخیر در کشت برنج، ضدعفونی بذر با سموم حشره کش سیستمیك، حذف علف‌های هرز میزبان و استفاده از ارقام مقاوم موثرترین روش‌های مدیریت این بیماری‌ها است.

محمود معصومی افزود: بیش از ۴۰ گونه مختلف ویروس با نژادهای متفاوت در ذرت ایجاد بیماری می کنند که از میان آن‌ها ویروس کوتولگی زبر ذرت و ویورس موزاییک ایرانی ذرت  دارای پراکندگی و انتشار جهانی است و هر ساله خسارت زیادی در این محصول ایجاد می کنند.

 

جهت دریافت اخبار در کانال ایتای موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور کلیک نمایید

 

جهت دریافت اخبار در کانال ایتای سازمان تات کلیک نمایید

 

 

 

 

 

 

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها