شنبه, 6 مرداد 1403

موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور

  • ساعت : ۱۲:۴۵
  • تاريخ :
     ۱۴۰۲/۱۲/۰۷ 
برگزاری وبینار آموزشی؛
مدیریت زنبور بذرخوار یونجه
با توجه به اهمیت آفت زنبور بذرخوار یونجه، وبینار آموزشی «آشنایی با زنبور بذرخوار یونجه و مدیریت آن در مزارع یونجه بذری» با تدریس حسین لطفعلی زاده عضو هیات ‌علمی موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور در سطح ملی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات گیاه‌ پزشکی کشور، لطفعلی زاده ضمن معرفی زنبور بذرخوار یونجه به عنوان یک آفت مهم و کلیدی در مزارع یونجه بذری، نحوه خسارت و میزان آن در کشور را مورد بحث قرارداد.

وی گفت: گیاهان میزبان زنبور بذرخوار، یونجه های معمولی و وحشی می باشند. این حشره تنها در یونجه زارهای بذری ایجاد آسیب و زیان می كند. آسیب و زیان مربوط به مرحله لاروی است كه از همه مواد درون بذر شامل گیاهچه و لپه ها تغذیه می كند و در پایان تنها پوسته بذر باقی می ماند.

لطفعلی  زاده باقی ماندن پوسته خالی بذر را از علایم آلودگی به این آفت برشمرد و افزود بذرهای آلوده چروكیده و تیره رنگ می شوند و به آسانی از بذرهای سالم قابل تشخیص هستند.

عضو هیات علمی موسسه به انواع روشهای بیولوژیک، شیمیایی و پیشگیرانه برای مدیریت این آفت پرداخت.

وی از کنترل تلفیقی با رویکرد پیشگیرانه به همراه کنترل بیولوژیک به عنوان بهترین روش مدیریت این آفت یاد کرد و افزود: در صورت اجتناب ناپذیر بودن مبارزه شیمیایی، در کنار استفاده از سموم جدید کم خطر، باید به انتخابی بودن و نیز زمان بکارگیری آنها توجه شود.

جهت دریافت اخبار در کانال ایتای موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور کلیک نمایید

جهت دریافت اخبار در کانال ایتای سازمان تات کلیک نمایید

 

image_02_03_2024_222.jpg

 

 

 

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها